this post was submitted on 16 Aug 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Denmark

153 readers
1 users here now

GÅ TIL FEDDIT.DK

Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/New_Substance_1897 at 2023-08-16 09:09:34+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] [email protected] 1 points 1 year ago (3 children)

Daros89 at 2023-08-16 09:41:00+00:00 ID: jwepjv0


Vi får flere og flere ældre i samfundet. Grundsatsen er 6500kr. 12% af din skat går til folkepensionen.

Så kan man jo begynde at regne baglæns i forhold til hvor meget den enkelte person egentligt skal tjene for at bidrage nok til sin egen sats.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

Raxsodk at 2023-08-16 12:26:36+00:00 ID: jwf6r2w


Fedt at 12% af mine penge går til noget jeg aldrig får

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

Daros89 at 2023-08-16 12:29:03+00:00 ID: jwf71ys


Jamen, skat er jo noget man betaler med glæde! :^)

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

Raxsodk at 2023-08-16 20:40:28+00:00 ID: jwheknh


Hvis jeg får gratis sygevæsen kan jeg godt de logikken i det. Det er også meget rart med politi og brandvæsen, men når det omhandler folkepension betaler jeg direkte bare for andres tur på bingoklubben…

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

Daros89 at 2023-08-16 20:53:22+00:00 ID: jwhgsgq


Hvis jeg får gratis sygevæsen kan jeg godt de logikken i det

Men det gør du ikke. Du får måned lange ventelister (hvis ikke år) med mindre du betaler for en sundhedssikring. Et politivæsen der er så tyndstrukket, at de knap nok gider tage imod anmeldelser, møde op til forbrydelser eller opklare sager

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

hinfofo at 2023-08-16 09:51:45+00:00 ID: jweqvcz


Så er det godt jeg først får min folkepension når jeg er 73 år og sikkert død

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (2 children)

Barl3000 at 2023-08-16 10:26:36+00:00 ID: jwetu80


Same, jeg er overvægtig og mand, hvis jeg bliver over 70 vil jeg sgu blive chokeret.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

bonusfar at 2023-08-16 13:48:49+00:00 ID: jwfi0al


Specielt hvis du også er ensom. Vi dør sku senest i 60'erne.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

hader_brugernavne at 2023-08-16 20:49:11+00:00 ID: jwhg2bq


Av :(

Jeg føler mig nogle gange til grin, når jeg sparer op til pension. Jeg lægger endda ekstra til side, men jeg tror ikke på, jeg kommer til at blive så gammel alligevel.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

jabrol at 2023-08-16 13:36:12+00:00 ID: jwfg5d4


Og hvis du får et chok, dør du sikkert af chokket

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (4 children)

wasmic at 2023-08-16 10:14:54+00:00 ID: jwestgp


Som jeg har hørt det fra eksperterne, så er det ikke penge den er galt med. Vi har rigeligt med penge til at holde pensionssystemet som det er nu kørende, i hvert fald i 60 år endnu, men potentielt væsentligt længere. Vi har rigeligt med penge i Danmark, og den demografiske omstilling er kun omkring 20 år fra at toppe. Derefter bliver det bedre igen.

Problemet kommer mere til at bestå i at skaffe kvalificeret arbejdskraft til plejehjem, og så videre.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

LizardKing_fut at 2023-08-16 12:20:26+00:00 ID: jwf5zfg


Som jeg har hørt det fra eksperterne, så er det ikke penge den er galt med. Vi har rigeligt med penge til at holde pensionssystemet som det er nu kørende, i hvert fald i 60 år endnu, men potentielt væsentligt længere. Vi har rigeligt med penge i Danmark, og den demografiske omstilling er kun omkring 20 år fra at toppe. Derefter bliver det bedre igen.

Ja, under visse specifikke antagelser.

Antagelser som at vi ikke bliver 'bedre til at leve længere'. F.eks, hvis vi bliver ligeså gode til at leve længere som svenskerne, så falder korthuset meget hurtigt.

Der er naturligvis en indskrevet antagelse om at man bliver bedre til at leve længere. Men den må altså ikke blive bedre end antaget og slet ikke ligeså god som svenskerne.

Vi har rigeligt med penge

Er det engangsindtæger eller varig indtægt?

For lige at sætte det relativt og proportionsmæssigt op, så man forstår alvoren af det.

I starten af januar viste det sig, at der faktisk var 52 milliarder kroner mere, end Finansministeriet havde forventet i sin seneste vurdering.

Men når vi snakker velfærd og finansiering, som f.eks afskaffelse af store bededag, er forskellen at de 2,4-3 milliarder er varige udgifter, hvorimod de 52 milliarder er en glædelig engangsoverraskelse. For at kunne beslutte varige udgifter, skal man også anvise varig finansiering. Uden det princip ville nutidige politikere kunne ”sætte sig for dyrt” – og dermed efterlade en regning til fremtidige generationer af politikere og danskere.

Folkepensionen er 150 mia om året ud af budget på 1.200 mia. Vi lever længere og længere, bliver bedre til at behandle sygdomme, som igen gør at folk lever længere, som derfor også er symmetriske udgifter til sundhedsvæsnet og ældrepleje som også er kæmpestore budgetposter ud af de 1.200 mia.

Det er bare sådan, at den ældrebyrden er meget alvorlig og man ikke bare sige hæv skatterne, fordi det er så kæmpestore poster vi snakker om.

Selv hvis vi indførte enhedslistens hedeste drøm om en formuebeskatning som de tidligere har foreslået, så ville det skaffe provenue til 2 mia om året. Du kan godt se, relativt set, alt det som politikerne går og forhandler om, er småpenge hele tiden. De snakker 1-2 mia her og der hele tiden. Arnepension 3 mia, formuebeskatning 2 mia, indførelse af top topskat på 5% yderligere indbringer 0.5 mia.

Det er så små beløb hele tiden og ældrebyrden er kæmpestore poster som meget hurtigt kan rykke sig. Vores velfærd er bare bygget på til en anden generation. Det er jo også uholdbart at blive ved med at bygge velfærd op, med den forudsætning af den næste generation bliver større. Det er generationstyveri.

Jeg vil hjertens gerne hjælpe dem som ikke kan. Men problemet med velfærdssamfundet som det er i dag, er jo at den også omfavner hele den brede middelklasse som godt kan selv.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

Astroels at 2023-08-16 13:30:24+00:00 ID: jwffb9k


Hvilke udviklinger er det, du forestiller dig, som gør at udgifterne til pension og behandling, meget hurtigt kan ændre sig?

Hvor meget forlænget levetid, er det du forventer man har hentet på bedre (og dyrere) behandlinger? Der er mit bud, at vi ofte taler om måneder - og at dommerdagsscenariet om at folk pludselig kræver pension i 4-5 år, er yderst tvivlsomt.

Kan du sandsynligøre at man rent faktisk har bygget samfundet op, under antagelsen at næste generation bare vil blive større?

Hvilke antagelser gør du dig om skatteindtægter fra boliger, afgifter og indkomstskatter fra de arbejdsmarkedspensioner, som folk vil få udbetalt de næste 30-40 år?

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

LizardKing_fut at 2023-08-16 14:10:40+00:00 ID: jwflbri


Hvilke udviklinger er det, du forestiller dig, som gør at udgifterne til pension og behandling, meget hurtigt kan ændre sig?

At hvis vi bliver bedre til at leve længere (ligeså længe som svenskerne), påvirker det ikke bare folkepension, men med symmetriske udgifter til sygehus, ældrepleje og behandling.

Derudover den anden søjle, at politikerne gør som de siger. Altså at bliver ved med at hæve folkepensionsalderen som der er aftalt fra velfærdsforliget fra 2006. Hvis ikke det er tilfældet, falder det hele sammen. Der er allerede enorm pres fra de røde fronter om at det f.eks skal stoppes ved 70. Hvis det sker, så falder det fra hinanden. Tror du at de kan blive ved at hæve alderen? Det skal de gøre, for at finansieringen skal passe.

Så det er to meget skrøbelig søjler folkepensionen står på for holdbarheden.

Hvor meget forlænget levetid, er det du forventer man har hentet på bedre (og dyrere) behandlinger?

Bare det at vi bliver bedre til at stoppe med ryge, vil være en kæmpe faktor. Se på Norge og Sverige.

Kan du sandsynligøre at man rent faktisk har bygget samfundet op, under antagelsen at næste generation bare vil blive større?

Det er jo det som kaldes ældrebyrden? Hvad er det helt præcist du spørger om? Om de gjorde det bevidst med ondsindethed? Nej, det tror jeg ikke de gjorde.

På generationstyveri debatten, kan man enten være på team Nina Smith eller Jeppe Druedahl omkring arbejdskraft.

Intergenerationel fairness er et noget, man taler om mange steder for tiden – Druedahls kolleger taler om det, og det er også et begreb, Finansministeriet har med i sine regnemodeller – men som måske ikke er dukket så meget op i medierne. Men det er helt centralt for at forstå, hvorfor de to lejre i debatten er uenige. Intergenerationel fairness er basalt set spørgsmålet om, hvilken generation der skal betale eller arbejde for hvad. Og det er et spørgsmål om, hvad de forskellige generationer egentlig skylder hinanden. Og dér er Jeppe Druedahls svar rimelig klart: Vi, der lever lige nu, skylder ikke fremtiden noget som helst.

Det er jeg så fundamentalt uenig i. Hvorfor vente til at det for sent og at man lige pludselig står i suppedasen? Og hvis vi som vi snakker om her, at vi allerede i dag betaler til folkepension, som vi med stor sandsynlighed ikke får, står vi allerede i den Intergenerationel fairness debat.

Hvilke antagelser gør du dig om skatteindtægter fra boliger, afgifter og indkomstskatter fra de arbejdsmarkedspensioner, som folk vil få udbetalt de næste 30-40 år?

Det har jeg ikke nogen tal på. Men det kunne være fint hvis du havde? Har finansministeriet regnet på dette for 30-40 år i fremtiden? Der er nok for stor usikkerhed at regne så langt ud i fremtiden. Alt for mange ubekendte og det bliver en smule useriøst.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

Astroels at 2023-08-16 15:18:03+00:00 ID: jwfw3bt


Jeg kan ikke finde noget, for præcis hvad de regner med af indtægter fra folk i pensionsalderen - men kigger på du tabel 7, side 97, er det min forståelse at finansministeriet forventer at offentlige pensioner som procent af BNP falder de næste 35-40 år - og at der iøvrigt i den sidste del af prognosen, vil være et nettopensionsudbetalingsprovenu i indtægtsdelen af tabellen og at pensionsformuerne bare stiger. Det må vel være en rimelig formodning, at folk ikke bare lade deres pensioner stå, men rent faktisk bruger pengene til forbrug, som vi generelt er tilhængere af.

Når jeg læser pensionskommisionens anbefalinger og kigger lidt på deres figurer, ser jeg heller ikke et dommedagsscenarie udfolde sig, selv om levetiden måtte blive en smule mere forbedret end antaget.

i forhold til det politiske: Jeg tror bestemt på at folkepensionsalderen kan blive ved at stige (muligvis med en langsommere indeksering, som pensionskommisionen foreslog), men jeg er noget skeptisk over for om arbejdsalderen vil stige i samme tempo. Men at folk selv betaler deres gøren og laden fra fra de er 64 til de er 72, vil jo ikke få udgifterne til folkepension til at stikke af. Jeg er dog med på, det giver andre problemer.

Hvis folk bliver raskere, må også formode at de ligger mindre beslag på sundhedsvæsenets udgifter - men der er ganske rigtigt med den nuværende konstruktion - og alle jeg lige kan forestille mig kan gennemføres - et større udgiftspres på sundhedssektoren, som udenlukkende skyldes højere alder.

Jeg er mere på Team Druedahl i forhold til arbejdskraftspørgsmålet: Hvorfor skal folk have dårligere ydelser idag, for at unge akademikere om 30 år kan holde mere fr?

Hvis man er modstander af at nogle idag, betaler for noget de måske ikke kan få en gang i fremtiden, synes jeg også man børe svare, hvorfor folk, som kun gik 7 år i skole, skulle betale for at alle andre gik 9 år i skole - og sidenhen for at mange andre også kunne tage en gymnasiel og evt videregående uddannelser.

I forhold til generationstyveri: Det er jo netop dem, der går og er på pension i disse år, som har været med til at gøre Danmark meget rigere de seneste 50 år - så hvem er det helt præcis de har stjålet fra?

Jeg er meget kritisk over for den millenial og zoomer-diskurs, som er kommet, hvor man synes at alle ældre end 45 har været idioter og snydt dem for et eller andet.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

VampiricCatgirl at 2023-08-17 06:46:48+00:00 ID: jwjlcuy


hvorfor folk, som kun gik 7 år i skole, skulle betale for at alle andre gik 9 år i skole - og sidenhen for at mange andre også kunne tage en gymnasiel og evt videregående uddannelser.

Absurd argument eftersom de kræver 15+ års skolegang nu om dage for at få noget som minder som levestandard som dem som gik 7 år I skole og kunne købe et hus til en slikkepind i 1970.

Jeg er meget kritisk over for den millenial og zoomer-diskurs, som er kommet, hvor man synes at alle ældre end 45 har været idioter og snydt dem for et eller andet.

Det er egentlig ret simpelt. De ældre generationer vil have deres skattefrie boliggevinst, så priserne på boligere skal gå op. Derfor sørger de for regler som gør svært at bygge mere omkring København og på den måde laver kunstig mangel på boliger. Det betyder så bare unge må brugere større og større procenter af deres løn som ikke følger med stigningen i huspriser og dermed bare er en velfærdsoverførsel til de ældre.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

th_smartguy at 2023-08-16 12:47:41+00:00 ID: jwf9fd2


så har du forstået fuldstændigt forkert. Demografien bliver kun værre og værre og værre. Det tyder alt i hvert fald på.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

endnuen at 2023-08-16 10:39:49+00:00 ID: jwev0xa


Det kan sgu da bare importeres. Hvorfor skal der hele gøres så ufattelig svært

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

ThoughtShes18 at 2023-08-16 10:38:10+00:00 ID: jweuvky


Man kunne jo, og hold lige fast i hat og briller, med alle de penge vi har, bruge dem på at forbedre vores sundhedsvæsen og gøre det mere attraktivt at være i

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (2 children)

costanza_dk at 2023-08-16 10:45:13+00:00 ID: jwevimp


Hvis du forbedrer sundhedsvæsenet, lever de ældre i længere tid = færre penge i det lange løb. Det er de facto i statens interesse at svække sundhedsvæsenet i disse år.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (2 children)

anto2554 at 2023-08-16 13:15:10+00:00 ID: jwfd4wo


Men alligevel er de imod aktiv dødshjælp?

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

PM-MEANYTHANG at 2023-08-16 14:35:58+00:00 ID: jwfp9tb


Vi er jo kristne

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

de_matkalainen at 2023-08-16 16:33:21+00:00 ID: jwg8t4r


Gad vide hvad det koster at implementerer + holde kørende. Det kan ikke være helt gratis.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

Tarianor at 2023-08-16 17:40:41+00:00 ID: jwgk72c


Det kan ikke være helt gratis.

Ift hvad palliativ behandling koster så er aktiv dødshjælp næsten garanteret til at være en "god forretning" for sundhedsvæsenet.

Slog det lige hurtigt op, i 2021 kostede en hospice seng lige under 2m om året i Region H

Så tænker ikke der skal skæres mange uger af en terminal patient uden livskvalitet før at det er billigere. :)

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

NotHariasa at 2023-08-16 14:57:37+00:00 ID: jwfsr2d


Politikerne forpassede en fremragende mulighed i forbindelse med COVID-19.

Her fik de foræret en mulighed for at slippe af med en markant del af ældrebyrden og så valgte de i stedet at lukke samfundet ned og reducere antallet af dødsfald.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

VampiricCatgirl at 2023-08-17 06:32:57+00:00 ID: jwjk8bl


Regeringen gjorde det dobbelt dumt og syntes at man vaxinere de ældre mere end de yngre....