this post was submitted on 22 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

182 readers
2 users here now

GÅ TILL FEDDIT.NU

Kommentarerna du skriver här skickas inte tillbaka till Reddit.

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Registrera dig på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Aintandsmall at 2024-03-22 07:51:58+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] [email protected] 1 points 7 months ago (3 children)

Aintandsmall (OP) at 2024-03-22 07:54:07+00:00 ID: kw0knss


Personligen undviker jag också att titta på Rapport, Efter Fem eller läser nyheter om det är för mycket av samma negativa ämne. Det började under pandemin när jag kände att jag fick för dålig energi av allt tjat om pandemin och nu är det kriget i Ukraina som det tjatas om mest.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (3 children)

Daloure at 2024-03-22 09:24:46+00:00 ID: kw0rrz7


Det behövs tjatas om Ukraina för vi gör för lite. Vi behöver ge allt dom behöver för att vinna inte lite restprodukter. Massproducera artilleriammunition mm

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

cykelpedal at 2024-03-22 09:48:53+00:00 ID: kw0ts7k


Jag har lite dåligt med krigsmateriel just nu.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Daloure at 2024-03-22 11:01:30+00:00 ID: kw10kxj


Ditt jobb är att trycka på beslutsfattarna inte skicka dina knivar

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

zwober at 2024-03-22 11:34:30+00:00 ID: kw144ey


Dvs, trycka på beslutsfattarna Med knifarna.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (3 children)

Hour-Map-4156 at 2024-03-22 10:42:20+00:00 ID: kw0yo6w


Då tror jag det mest effektiva kan vara att ta upp goda nyheter kring kriget. Mer om lyckade motattacker och nedskjutna plan så vi ser att det är värt att göra något.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

YuppieFerret at 2024-03-22 12:05:26+00:00 ID: kw17s2l


Kan rekommendera https://www.youtube.com/@suchomimus9921/videos för det. Bra analyserade kortfattade videos. En reminder att Ukraina fortfarande biter tillbaka.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

Coolnickname12345 at 2024-03-22 22:04:31+00:00 ID: kw42rwr


Då lär du få vänta, läget ser inte trevligt ut för Ukraina.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

Daloure at 2024-03-22 11:02:06+00:00 ID: kw10n4c


Håller helt med

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

Big-Cold6268 at 2024-03-23 00:19:23+00:00 ID: kw4o6a4


Det är ju det som är poängen, att Ukraina ska få för lite så att de ska förlora, detta är vad USA uttryckligen vill. Allt som gör att Ukraina har någon form av chans förbjuds av USA. 

https://www.ft.com/content/98f15b60-bc4d-4d3c-9e57-cbdde122ac0c

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (2 children)

Glimtunga at 2024-03-22 09:53:29+00:00 ID: kw0u6qn


”Tjatas mest om”? Snacka om att leva lyxliv. Förstår att det kan vara påfrestande mentalt att ständigt höra negativa saker. Men vänd på det för en sekund; medan du tycker det tjatas för mycket om kriget i Ukraina, dör barn, gamla, kvinnor och män varje dag. Det stavas empati och är en förutsättning för att ett samhälle ska fungera.

Att du med flera uppenbarligen saknar mental motståndskraft och istället väljer huvudet i sanden ”för jag mår bättre då”, rent ut sagt äcklar mig.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (2 children)

Shubeyash at 2024-03-22 09:57:31+00:00 ID: kw0ujaa


Vad blir bättre för Ukraina för att några privatpersoner mår mentalt dåligt för deras skull?

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (2 children)

Glimtunga at 2024-03-22 10:01:51+00:00 ID: kw0uwtq


Opinion för att stötta landet mer. Att gräva ned sig och låtsas som att problemet inte existerar löser inget.

Handlar inte bara om Ukraina. Om en majoritet slutar engagera sig dör samhället och landet tillslut.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

Intarhorn at 2024-03-22 12:41:14+00:00 ID: kw1cgec


Man kan engagera sig för ukraina utan att dagligen ta del av alla nyheter om vad som händer. Det ena utesluter inte det andra. Mitt eget mentala välmående är viktigare isf, även om jag personligen gäller Ukraina kriget en hel del. 

Kriget i Ukraine står inte heller och faller på mig som privatperson och det är ändå en för tung börda att bära för enskilda individer. 

Som tur är finns det alltid folk som engagerar sig. Jag gissar att du inte läser varenda nyhet om elände i världen? Svält i Afrika, skövlingen av Amazonas och tusentals andra saker.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Shubeyash at 2024-03-22 10:31:54+00:00 ID: kw0xo7j


Vad har min åsikt med opinion att göra? Det är ingen som kommer och knackar på och frågar vad jag tycker bara för att jag läser tidningen. Eller kommer till mitt jobb och frågar vad folk där tycker, för den delen. Det närmsta jag kan komma på är när lokaltidningen går runt och frågar folk saker, men då handlar det nästan uteslutande om lokala ämnen som renovering av badhus, bilbränder och brandstationschefens extraknäck.

Är helt övertygad om att engagemang ytterst sällan startar från att man läser tidningen, utan snarare föreningslivet och andra gemenskaper. T.ex. så var en arbetskompis engagerad för radiohjälpen och fick ut sitt budskap till många på jobbet som skänkte pengar vilket alltså bidrog till något verkligt. Att någon sitter och mår dåligt över negativa nyheter gör ingen som helst nytta.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Glimtunga at 2024-03-22 11:02:07+00:00 ID: kw10n6x


Vilken nytta eller förändring får du av att ignorera verkligheten?

Opinion skapar debatt. Debatt skapar dialog. Dialog skapar förståelse och en ambition till handling. Handling skapar lösningar på problem.

Så vad du säger är sättet du inhämtar information är det som är relevant? Att tidningar är jobbigt och får dig att må dåligt, men någon i din lokala förening som förespråkar samma narrativ, är du helt mottaglig för? Tidningarna är fulla av sådana berättelser om individer som gjort och gör skillnad.

Om vi går tillbaka till grundproblematiken om att ignorera verkligheten, så är min fråga: om alla gjorde som OP och du, vem ska då lösa världens alla problem? Eller ens vara medvetna om att de finns?

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

Shubeyash at 2024-03-22 11:52:29+00:00 ID: kw167dq


Om alla vägrade att skaffa barn så skulle mänskligheten dö ut. Skulle det därför vara moraliskt korrekt att förbjuda abort, homosexualitet och tillåta våldtäkt? För samhällets skull, såklart. Eftersom individers personliga välmående tydligen inte är till "nytta" enligt dig.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (2 children)

TheMacarooniGuy at 2024-03-22 10:03:00+00:00 ID: kw0v0jc


Riksdagen är folket yttersta representant och således måste, even fast de ibland kan verka som en annan klass, följa vad folket tycker. Då riksdagen tar alla viktiga beslut betyder också detta att privatpersoner kan göra skillnad.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Shubeyash at 2024-03-22 10:16:59+00:00 ID: kw0w9yd


Jaha, jag visste inte att riksdagen automatiskt får veta vad jag tycker bara för att jag läser nyheterna.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

TheMacarooniGuy at 2024-03-22 10:18:33+00:00 ID: kw0wf4e


Trodde du refererade till att personer som uttryckligen stödjer Ukraina mår mentalt dåligt.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

Shubeyash at 2024-03-22 10:34:20+00:00 ID: kw0xwna


Nej, absolut inte. Förmodligen mår man bättre om man engagerar sig. Men personligen så tror jag absolut inte att ett sådant engagemang uppstår från att läsa eller titta på negativa nyheter.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (2 children)

BrilliantNose2000 at 2024-03-22 10:46:28+00:00 ID: kw0z2hi


Riksdagen måste inte alls följa vad folket tycker. Sov du på mellanstadiet?

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Flexobird at 2024-03-22 13:59:18+00:00 ID: kw1og4m


Man behöver inte vara ett geni för att förstå vad han menade.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

BrilliantNose2000 at 2024-03-22 15:31:10+00:00 ID: kw24hgs


Det håller jag med om.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

TheMacarooniGuy at 2024-03-22 11:01:19+00:00 ID: kw10ka1


Nej och vad händer om de inte gör det? Får de inga röster så får inte sitta kvar i riksdagen.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

BrilliantNose2000 at 2024-03-22 11:44:21+00:00 ID: kw158sb


Nu flyttar du målet.

Det du skrev var ju att de riksdagen måste följa vad folket tycker. Det stämmer inte, de kan rösta på vad de vill och kanske får de lämna jobbet några år senare. Men även om de röstar emot viljan av en majoritet av befolkningen får de ju ofta stanna kvar även efter nästa val - det är ju inte så att S försvann ur riksdagen när de röstade för högertrafik.

Visst är "svenska folkets vilja" vägledande, men att riksdagspolitiker måste följa den är ett bisarrt påstående.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

TheMacarooniGuy at 2024-03-22 12:03:32+00:00 ID: kw17jls


Visst men det var inte det konversationen handlade om.

Jag måste följa lagen men lag kan också begå brott, ser inte så mycket anledning att vara extremt pedantisk om det.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

BrilliantNose2000 at 2024-03-22 12:08:54+00:00 ID: kw187jl


Om du hade skrivit att du måste följa lagen hade det ju varit lika knasigt ja. Knappast pedantisk att påpeka att det är svammel.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

AdamBertil99 at 2024-03-22 18:36:43+00:00 ID: kw32dgm


Det är inte ett dugg konstigt att må dåligt över att ständigt höra dåliga nyheter, och de som gör det är inte svaga eller saknar mental motståndskraft. Det är så vi människor fungerar.

Vi matas idag med negativa sinnesintryck på ett sätt som helt saknar motstycke i historien. Våra hjärnor är av naturliga skäl viktade åt att lägga stort fokus på potentiella hot och faror, vilket förstås har varit en stor fördel för oss evolutionärt, men idag när vi via olika media bombarderas av bilder och intryck från hotfulla och skrämmande händelser som vi som individer har i princip noll chans att göra något åt så är skadan större än nyttan, med råge.

Det betyder givetvis inte att man helt ska isolera sig, och absolut inte att man inte ska engagera sig i sin omvärld, men man måste göra det på ett sätt som är hållbart för det egna välmåendet.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

Eihe3939 at 2024-03-22 10:57:43+00:00 ID: kw106y3


Ibland är ignorance bliss