this post was submitted on 29 Aug 2023
10 points (100.0% liked)

Sweden

1974 readers
33 users here now

Welcome to c/sweden. Everyone is welcome here!

Rules

founded 1 year ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] [email protected] 10 points 1 year ago (2 children)

Att fortsätta använda de numera förlegade bedömningsmetoderna och försöka förbjuda AI är lönlöst. Det som nu behövs är att tänka om bedömningsstöd en på ett sådant sätt att AI inte kan kringgå deras syften.

[–] [email protected] 4 points 1 year ago (1 children)

Jag hävdar fortfarande att examineringar för mjukvaruutveckling kan vara inspiration för övriga ämnen. Det är ett ämne som har hanterat problemet att inlämningsuppgifter saknat värde länge.

[–] [email protected] 2 points 1 year ago (1 children)

Hur har ämnet hanterar problemet då?

[–] [email protected] 2 points 1 year ago

Traditionella inlämningsuppgifter är i stort sett obefintliga. Det finns fortfarande uppgifter som du utför själv hemma, men examination innebär att din lärare ställer frågor om din lösning som du svarar på.

Ovan är ett enskilt exempel. Generellt är det betydligt mer resursintensivt och ställer höga krav på läraren, men faktiska kunskaper testas istället för förmågan att tavla fakta.

Det finns så klart fall där det inte är så också, men det är inte så relevant här.

[–] [email protected] 3 points 1 year ago

Ja, jag håller med här. Pandoras ask är öppnad och detekteringstekniken kommer aldrig konsekvent vara pålitlig nog att lita på.

Det är bara att gilla läget och byta examinationsmetoder, det är inte katastrof. Jobbigast för studenter som nu antagligen kommer behöva göra fler "livetentor" och färre inlämningsuppgifter.