this post was submitted on 17 Aug 2023
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

182 readers
2 users here now

GÅ TILL FEDDIT.NU

Kommentarerna du skriver här skickas inte tillbaka till Reddit.

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Registrera dig på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/shotguywithflaregun at 2023-08-17 08:56:48+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] [email protected] 1 points 1 year ago (3 children)

sclsmdsntwrk at 2023-08-17 09:35:42+00:00 ID: jwjyhcv


Högerextrema som bränner ner en minfarm? Vafalls?

Har högextermister tagit över det från vänstern?

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

joarke at 2023-08-17 10:03:47+00:00 ID: jwk0q8t


Från artikeln:

Särskilt den yngre av männen hade kopplingar till en form av våldsbejakande högerextremism som kallas ekofascism, enligt rätten. Enkelt förklarat är det en ideologi som kopplar samman nazistiska idéer om vit överhöghet med klimatförstörelse och överbefolkning.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (4 children)

sclsmdsntwrk at 2023-08-17 10:07:11+00:00 ID: jwk10lb


När man läser Wikipediaartikeln om modern ekofascism så låter det inte speciellt höger måste jag säga

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

helm at 2023-08-17 10:51:43+00:00 ID: jwk4xse


Det är brunhöger att tycka att vissa måste dö för att säkra den vita rasen.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

sclsmdsntwrk at 2023-08-17 11:50:03+00:00 ID: jwkaxqp


Fast det verkar ju inte ha någonting med ras att göra enligt wikipedia?

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (2 children)

helm at 2023-08-17 11:51:48+00:00 ID: jwkb4zs


Jo. Överbefolkning ska förhindras, så med någon form av hårt maktmedel ska man förhindra att 1-3 miljarder afrikanska barn föds. Det finns en hel del som anser att dagens 8 miljarder människor är för många, att vi snabbt borde gå ner till 1 miljard. Hur diskuteras sällan, det skulle skrämma bort folk.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

sclsmdsntwrk at 2023-08-17 11:54:41+00:00 ID: jwkbgv3


Fast att förhindra att barn föds har inte nödvändigtvis något med ras att göra...

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

Fit_Boysenberry_1237 at 2023-08-17 13:22:12+00:00 ID: jwkmnje


Lite samma retorik som organisationer som "Just stop Oil" m.m. använder sig av. At det är dom fattiga bruna barnen som i slutändan drabbas värst är inte direkt det man skyltar med.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

ToWelie89 at 2023-08-17 10:21:21+00:00 ID: jwk27s6


Även "högerextremism" är ju inte särskilt höger för det mesta. T.ex NMR säger ju själva att de är vänster. På Nordfront skrev de en artikel en gång där det stod att deras faktiska politik mest liknade Vänsterpartiets, t.ex ville de (precis som V) ha 6 timmars arbetsdagar, utbyggda skyddsnät, generösa bidragssystem osv. När NMR demonstrerar brukar de ofta gapa "krossa kapitalismen", låter inte särskilt höger direkt.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (4 children)

BoredViscacha at 2023-08-17 10:34:34+00:00 ID: jwk3d8r


Åh nej inte "Nassar är faktiskt socialister" argumentet. Trodde inte vi skulle importera efterblivna jänkar argument.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

Ran4 at 2023-08-17 10:47:35+00:00 ID: jwk4js9


Nä, det var väl inte vad som sades?

Nazisterna är verkligen inte socialister, men de är inte ekonomiskt höger. Det är egentligen lite udda att kalla dem för just höger. De åsikter som nazisternas ideologi står för är en blandning av höger- och vänsteråsikter.

Vänstern gillar inte nazisternas hierarkiska system och rasism/judehat. Högern är mer okej med sånt, men gillar inte nazisternas antiglobalism eller antikapitalism.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

SweFaidros at 2023-08-17 10:58:50+00:00 ID: jwk5m15


Hemsidekommunister? HTML(r)?

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

CallsOutHumbug at 2023-08-17 10:46:58+00:00 ID: jwk4hqg


😂

"Nej, alltså du förstår inte. Hästskoteorin visar tydligt att nazister egentligen i praktiken är Marxist-Leninister. Ignorera det faktum att de agerar som oligarkernas privata militär och vill omstrukturera samhället så de själva och alla deras vänner äger allt medan resten av befolkningen lever feodalt. Jag lovar, nazister är bara bolsjeviker med hakkors."

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (3 children)

Character-Crab7292 at 2023-08-17 10:43:39+00:00 ID: jwk46us


Fast... vi pratar ju nationalsocialister här. De har väldigt många vänsteråsikter.

Det är liksom socialism där socialismens fördelar bara sträcker sig till vissa sorters människor.

Deras stora fiende är ju kapitalism och globalisering (alltså judarna i deras världsbild).

Jag tycker definitivt att jämförelsen med likheter mellan nationalsocialister och socialister flyger. Varför tycker du inte det?

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

CallsOutHumbug at 2023-08-17 10:53:52+00:00 ID: jwk554c


Du borde läsa om NSDAP:s historia och vilka det var som finansierade dem. Efter det borde du läsa om vilka de skyddade och agerade som privat militär för (ledtråd: kapitalisterna och oligarkerna). Sedan borde du läsa om vilka de dödade först när de kom till makten (ledtråd: socialisterna och fackförbundens ledare och medlemmar). Nazister är duktiga på populism och demagogi, men de har aldrig varit, är inte, och kommer aldrig vara på arbetarklassens sida.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

Character-Crab7292 at 2023-08-17 10:56:12+00:00 ID: jwk5d1b


... och hur är något av det du säger ett argument mot det jag sa?

Att nassarna rensade ut kommunisterna är knappast en välbevarad hemlighet. Och ej heller ett argument mot att att nassarna ändock är en form av socialism

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (2 children)

ToWelie89 at 2023-08-17 10:47:52+00:00 ID: jwk4kou


Vänstermänniskor blir alltid ursinniga när man poängterar att nassar är vänster. Deras ideologi heter bokstavligen nationalSOCIALISM och alla deras konkreta politiska förslag är som hämtade ur Vänsterpartiets partiprogram, förutom de som är rent rasistiskt motiverade då (typ att man ska slänga ut alla icke-svenskar och sånt). Detta ligger i linje med Hitlers egna åsikter, han var emot kapitalism och en av anledningarna varför han hatade judar var just eftersom han såg dem som kapitalismens främsta företrädare. Hitler menade att för att vara en sann socialist och antikapitalist så måste man därmed också vara antisemit.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

Ajanzo at 2023-08-17 11:02:12+00:00 ID: jwk5xmo


Placerar man nazism och kommunism på kommunism på den traditionella vänster-högerskalan hamnar dessa två på motsatta sidor. Med det sagt finns det politiska inslag som kan kopplas till vänstern (t.ex. statlig makt - dock under en diktatur) Den starke mannens rätt. Något som t.ex. den kommunistiska teorin inte förespråkat. Det är en sak att benämna sitt parti nationalsocialistiskt och en annan sak att beskåda dess politik. Det finns det som menar att detta var en sorts camoflauge av Hitler för att attrahera den stora tyska arbetarklassen. Vad som i verkligheten skedde var att arbetarnas organisationer slogs sönder, deras tidningar förbjöds, socialdemokratiska och kommunistiska sympatisörer kastades i arbetsläger etc.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

CauliflowerFan3000 at 2023-08-17 11:02:22+00:00 ID: jwk5y8d


Och Nordkorea heter bokstavligen "demokratisk folkrepublik". Nazisterna kallade sig själva för socialister precis för att så den här förvirring, sorgligt att se folk gå på det knepet även 80 år senare.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

BoredViscacha at 2023-08-17 11:17:06+00:00 ID: jwk7epq


Detta är ett exempel på en helt outbildad förståelse av Nazi Tyskland och Nazism.

Nazism är en höger ideologi. Dom privatiserade och förintade den tyska välfärden och statliga företag och förstörde "Proletären".

Dom förbjöd sexual kunskap och ansåg den som degenererad. Tyska kvinnor förlorade reproduktiva rättigheter. Allting är extrem högerpolitik som dom nassarna gjorde.

Finns en väldigt bra video av "Three Arrows" som visar hur dom inte är socialister.

TLDR: Nazisterna och Hitler vinklade sig åt arbetarna under en tid då socialistiska ideologier var väldigt populära. Dom gjorde detta för att få stöd och legitimitet. När dom tog makten gjorde dom noll socialistiska lagar eller ändringar.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

Character-Crab7292 at 2023-08-17 11:30:17+00:00 ID: jwk8s6y


Detta är ett exempel på en helt outbildad förståelse av Nazi Tyskland och Nazism

Det tycker jag inte. Det känns som att du utgår från din syn på "rätt socialism" som jag antar är Marx? Och nej, nazi tyskland var inte Marxister. Men här rör vi oss i tidigt 1900 tal där socialismen skapar ett antal avgreningar, varav nationalsocialism är en. Liksom även nuförtiden försöker man också få avgreningar av socialism att flyga (typ demokratisk socialism)

Dom förbjöd sexual kunskap och ansåg den som degenererad. Tyska kvinnor förlorade reproduktiva rättigheter. Allting är extrem högerpolitik som dom nassarna gjorde.

Fast i vilken värld är detta högerpolitik?

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

sclsmdsntwrk at 2023-08-17 11:39:46+00:00 ID: jwk9szt


Om man bortser från rasismen, vad är de fundamentala skillnaderna mellan nazism och socialism? Båda är auktoritära och kräver en planekonomi.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

BoredViscacha at 2023-08-17 12:10:41+00:00 ID: jwkdcbb


Nazismen hade inte en likadan planekonomi som t.ex: Sovjet Unionen hade. Dessutom kan du argumentera att alla länder - kapitalistiska som sådan - har planekonomier. Då alla stater planerar ut under längre perioder vad dom vill lägga pengar på och fokusera på.

Dessutom så privatiserade nazisterna statliga industrier och sålde dom till oligarker. Där staten gynnade kapitalister medan Socialism vill avskaffa borgar klassen som en klass.

Nassar däremot gynnade borgarklassen. Det är grova ideologiska skillnader när du läser vad socialism är.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

sclsmdsntwrk at 2023-08-17 12:20:38+00:00 ID: jwkejb6


Nazismen hade inte en likadan planekonomi som t.ex: Sovjet Unionen hade.

Och sovjetunionen hade inte en likadan planekonomi som Kina, Kuba eller Venezuela. Att det inte är identiskt är inte ett speciellt övertygande argument.

Dessutom kan du argumentera att alla länder - kapitalistiska som sådan - har planekonomier.

Fast mitt argument är inte att Tyskland och Sovjet hade planekonomier. Mitt argument är att socialism och nazism båda eftersträvar en planekonomi. Vilket är svårt att påstå för kapitalistiska ideologier.

Dessutom så privatiserade nazisterna statliga industrier och sålde dom till oligarker.

Nazisterna nationaliserade i princip alla viktiga industrier. Världens(?) största företag under 30-40talet hette trots allt Reichswerke Hermann Göring.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (3 children)

joarke at 2023-08-17 10:15:08+00:00 ID: jwk1oeq


Inte?

since the 2010s, a number of individuals and groups have emerged that either self-identify as "ecofascist" or have been labelled so by academic or journalistic sources. These individuals and groups synthesise radical far-right politics with environmentalism and will typically advocate that overpopulation is the primary threat to the environment and that the only solution is to completely halt immigration, or at their most extreme, actively commit genocide against minority groups and ethnicities.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

Wez4prez at 2023-08-17 10:56:48+00:00 ID: jwk5f4v


Intressant.

Väntar dock fortfarande på att någon ska våga ta bladet från munnen och erkänna överbefolkning är det största hotet mot mänskligheten just nu.

Tyvärr skulle de ”demokratiska samhällena” kollapsa om man slog undan pyramidspelet aka pensionen.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

Talvatis at 2023-08-17 14:25:39+00:00 ID: jwkw2jz


På vilket sätt då? Om något så är det våra konsumtionsvanor som är problemet.

30 % av världens befolkning är överviktiga

50 % av vad vi konsumerar i textilväg slänga varje år.

58 % av svenskarna åker utomlands på varje år.

Maskiner och elektronik för privatbruk byggs för att bytas när de är trasiga, inte lagas.

Man bygger en skidanläggning inomhus i Dubai osv.

En vettigare fördelning av resurser och vettigare prioriteringar av människor vore betydligt mer konstruktiv approach än att säga att överbefolkningen är bekymmer.

Eller vilka resurser menar du vi kommer ha problem med?

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

Wez4prez at 2023-08-17 14:54:48+00:00 ID: jwl0pw8


Hur menar du att någonting av det skulle vara ett problem för människans existens på jorden?

Hur mycket textil någon konsumerar är inte särskilt intressant när man inte kan tillgodose behovet av mat och levnadsstandarden i u-länder. Det är bara att kolla på Kina som ger ett stort finger till allt som har med klimatet att göra.

Vad händer när vi inte längre kan bo var vi vill? Odla var vi vill?

Men absolut, det är en jobbig fråga och det är bekvämare att säga ”sänk er levnadsstandard!” men inte en jävel vill göra det och u-länder prioriterar levnadsstandard över klimatavtryck så där kommer vi inte heller kunna påverka.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

Talvatis at 2023-08-17 15:48:25+00:00 ID: jwl9lhy


Förstår inte riktigt hur det går skriva tydligare. Men låtsas att vi har en familj på 8 personer. De har väldigt god inkomst och har alla möjligheter att leva gott på de inkomster de har.

Men 4 pers i denna familj överkonsumerar nå fruktansvärt, lånar pengar till onödig konsumtion, spelar bort stora delar av alla pengarna. Dvs en stor del av familjens resurser går åt till skit. Skulle du säga att denna familjs problem är att de är för många, eller skulle du säga att problemet kanske är de 4 som bränner alla pengar på skit?

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (2 children)

sclsmdsntwrk at 2023-08-17 11:37:46+00:00 ID: jwk9lb9


Hur är det höger menar du? Att begränsa eller stoppa invandring är en klassisk vänsteridé, och att förtrycka minoriteter är inte höger i sig.

Om det inte finns något rasistiskt motiv så låter det mer som Pol Pot eller Mao än Hitler.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

CreedThoughts--Gov at 2023-08-17 12:19:15+00:00 ID: jwked5h


Att man ska skydda en innegrupp genom att uppoffra en utegrupp låter väldigt höger om du frågar mig.

Dessa ekofascister skulle knappast uppoffra sig själva i moder naturs namn

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

sclsmdsntwrk at 2023-08-17 12:22:18+00:00 ID: jwkeqpy


Att man ska skydda en innegrupp genom att uppoffra en utegrupp låter väldigt höger om du frågar mig.

Du menar som Pol Pot den berömda högerextermisten?

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

mrwildwest16 at 2023-08-17 16:23:30+00:00 ID: jwlfi0x


Han fick stöd av CIA för att störta Vietnam. Låter ganska höger i mina öron.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

joarke at 2023-08-17 12:36:22+00:00 ID: jwkgi2o


Det är inte jag som menar, det är ett citat från artikeln, det finns många fler exempel där på hur ekofascism och nazism gått hand i hand sedan början av 1900-talet, inklusive inspirerat Hitler (som i sin tur sedan inspirerat kommande generationer av ekofascism-rörelsen).

[–] [email protected] 1 points 1 year ago (1 children)

monsterkuk1 at 2023-08-17 14:11:32+00:00 ID: jwktvym


Ändå intressant att invandringsstopp likställs med fascism.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

16rounds at 2023-08-17 22:05:49+00:00 ID: jwn10qe


Det går lite djupare än så

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

Mando_the_Pando at 2023-08-17 10:32:10+00:00 ID: jwk35ob


Deras idéer grundar sig i etnonationalism, vilket generellt kategoriseras som höger.

Sen beror det ju på hur man spänner upp sin politiska höger-vänster skala. Har man den klassiska många tänker på (dvs en rent ekonomisk skala mellan marknadsekonomi och planekonomi) är ju etnonationalism inte en faktor på den egentligen, medans har man den vi ofta använder (ekonomisk+auktoritär/liberal) är de klockrent extremhöger. Jag vill ju hävda att den klassiska i kombination med en rad andra skalor är mest träffsäkra, men det ger ju några spännande effekter (t.ex att NSDAP är mitten-vänster på ekonomiska medans de är långt som fan åt "höger" på auktoritära och nationalistiska skalan).

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

Odge at 2023-08-17 09:58:33+00:00 ID: jwk0ax5


Det är nog ungefär samma rörelse som på tidigt 00-talet. Men man har blivit så extrem i sina åsikter att det gått över i fascism.

[–] [email protected] 1 points 1 year ago

Mando_the_Pando at 2023-08-17 10:25:22+00:00 ID: jwk2kcq


Jag vette fan om det är rimligt att kalla det för högerextremt attentat dock utan snarare skulle jag kategorisera det som eko-terror eftersom det ligger närmare deras motiv. Även om grupperna i sig också är högerextrena.