this post was submitted on 22 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

182 readers
2 users here now

GÅ TILL FEDDIT.NU

Kommentarerna du skriver här skickas inte tillbaka till Reddit.

founded 1 year ago
MODERATORS
 
Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Registrera dig på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/Aintandsmall at 2024-03-22 07:51:58+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] [email protected] 1 points 7 months ago (6 children)

Dirac_Impulse at 2024-03-22 09:05:00+00:00 ID: kw0obgt


Bah.

Verkligheten är vad den är.

Har man inte koll på läget in landet och i omvärlden blir man ingen informerad medborgare.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Xbit___ at 2024-03-22 09:00:49+00:00 ID: kw0q287


Du påstår det men det finns så många fler händelser än rån, sprängningar, finansministerns snedsteg och kändistips nummer femtioelva.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Dirac_Impulse at 2024-03-22 09:12:04+00:00 ID: kw0qrpt


Jag skulle inte råda någon att söka sina nyheter från Aftonbladet.

För övrigt misstänker jag att det alltså inte är "kändistips nummer femtioelva" som får människor att må så dåligt att de undviker nyheterna, men om så är fallet har jag full förståelse för fenomenet, dock skulle jag i första hand då råda dem att byta nyhetskälla..

Det ekonomiska läget, vilket måhända "finansministerns snedsteg" kan räknas till, bör man givetvis följa, så att man inte är surprised pickachu när det slutar vara nollränta.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

Xbit___ at 2024-03-22 09:19:45+00:00 ID: kw0rdm5


Ja, nu utgick jag från mina egna preferenser. Jag tar ju egentligen till mig ganska många nyheter men håller mig till olika former av forskning, teknik och spel. Just klassiska tidningar läser jag lite på måfå och de viktigaste diskussionerna sipprar ju igenom till diverse poddar jag slänger ett getöga på.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (2 children)

manInTheWoods at 2024-03-22 09:03:10+00:00 ID: kw0pa9e


Ha koll på läget innebär inte att man skall sitta klistrad vid media.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Styggvard at 2024-03-22 08:58:56+00:00 ID: kw0pq05


Det är nästan som om det finns en balans mellan att stoppa huvudet i sanden och att doomscrolla 8h om dygnet? 🤔

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

manInTheWoods at 2024-03-22 09:06:13+00:00 ID: kw0qb5b


8h? Du sticker huvudet i sanden de andra 17h??? /s

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Dirac_Impulse at 2024-03-22 08:55:20+00:00 ID: kw0pfxc


Jag vet inte om jag skulle klassa "undviker inte nyheter" som "sitta klistrad vid media".

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

manInTheWoods at 2024-03-22 08:59:05+00:00 ID: kw0pqgo


Nej, men ha koll på läget innebär något helt annat än att sitta klistrad vid nyheter och skriva sura inlägg på nätet.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Dirac_Impulse at 2024-03-22 09:06:34+00:00 ID: kw0qc5x


Faktumet att min hobby är att följa världsläget och skriva sura inlägg på nätet är irrelevant. Tråden och artikeln handlar nämligen om folk som aktivt undviker nyheter, inte bara folk som inte delar min hobby.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

manInTheWoods at 2024-03-22 09:10:08+00:00 ID: kw0qm89


Ja, det är ju för jävligt att de anpassar sitt liv för att må bättre.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (2 children)

CoolSwa at 2024-03-22 08:53:18+00:00 ID: kw0pbw8


Helt ärligt hade läsarna minskar drastiskt ifall nyheterna bara var positiva. Folk bryr sig mer om mord eller terrorattentatet har hänt än om Birgit öppnat en bokklubb.

Det här är bara en dålig ursäkt för folk som har noll koll och intresse på vad som sker i världen och i Sverige, de skrämmande hur lite folk vet

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

manInTheWoods at 2024-03-22 09:17:29+00:00 ID: kw0r6yu


Kunskap får man sällan i nyheterna. Du får det avvikande, men du får aldrig långsiktiga trender eller normaltillstånd förmedlat. Läs en rapport istället. Eller helst flera.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

CoolSwa at 2024-03-22 11:04:10+00:00 ID: kw10uqv


Syftade på att saker sker i världen, unga människor har dålig koll på att det pågår krig i ett visst land eller skett en skjutning i närområdet

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

manInTheWoods at 2024-03-22 11:56:02+00:00 ID: kw16mpj


Jag tror inte de har dålig koll på att det finns krig och att det skjuts lite då och då.

Men att läsa nyheter hjälper liksom inte.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

CoolSwa at 2024-03-22 12:00:24+00:00 ID: kw175t3


Tro mig, folk under 30 år har extremt dålig koll. Om allt sånt samt samt politisk, de finns ett genuint ointresse

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

manInTheWoods at 2024-03-22 12:07:38+00:00 ID: kw181xv


"tro mig".

Nädu. Hur många unga vet inte att det är krig i Ukraina? Inte någon.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

CoolSwa at 2024-03-22 12:21:02+00:00 ID: kw19rk5


Den är ju självklar.. räcker med att du har TikTok för att veta sånt

Hur många unga vet att Azerbaijan ockuperade Karabach och delar av Armenien nyligen? Hur många unga vet om vad som sker i Myanmar? Extremt få

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

manInTheWoods at 2024-03-22 12:25:26+00:00 ID: kw1ac8y


Hur många unga har läst Iliaden ? Extremt få. Trots att det är mer relevant än krigen du nämner.

Man får veta tillräckligt utan att sitta klistrad vid nyheterna. Vet du hur många krig som pågår i världen, utan att slå upp det?

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

CoolSwa at 2024-03-22 12:26:44+00:00 ID: kw1aihj


Förstår inte varför du nämner iliaden när vi pratar om aktuella händelser, är inte relevant

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

cloudbells at 2024-03-22 09:35:14+00:00 ID: kw0smou


porque no los dos?

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (2 children)

SIIP00 at 2024-03-22 08:59:08+00:00 ID: kw0pqm6


Problemet med nyheter är att de inte nödvändigtsvis ger en korrekt bild av verkligheten. De kommer ge dig större händelser och sensationshändelser som inte nödvändigtsvis är det normala i ett samhälle.

En nyhet är en nyhet för att det avviker från det normala. Och det som avviker kommer oftast att vara något som är negativt. Jag tycker också att det är viktigt att ha koll på nyheter. Men om man bara baserar verkligheten på det man läser på nyheterna, eller om man tror att nyheterna ger den korrekta beskrivningen av nyheterna, så är man ute och cyklar.

Finns liksom en anledning till att "veckans positiva nyheter" tråden här på Sweddit är så populär... När folk kollar på nyheterna får de nästan exklusivt bara en bild av det negativa som händer, inget handlar om det positiva. Detta blir väldigt skevt med tanke på att det händer väldigt mycket positva saker också.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (4 children)

balalaikaswag at 2024-03-22 09:17:09+00:00 ID: kw0r60t


Helt övertygad om att de som läser nyheter har en mer korrekt bild av verkligheten än de som inte gör det

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

firesolstice at 2024-03-22 09:37:20+00:00 ID: kw0st72


Inte direkt, kollar du på vissa grupper av folk i Sverige så tror de landet är på ruinens brant och domedagen nu är kommen för det är de enda nyheterna deras "källor" publicerar.

Samtidigt listades Sverige på plats 4 som landet med lyckligast folk, så vad hände med domedagen?

Problemet är att goda nyheter inte säljer eller genererar klick på samma sätt, vi som människor är lagda så att vi lättare tar till oss dåliga nyheter och det ger större engagemang (det finns det forskning på) så det är klart att medier väljer att publicera saker utifrån detta, så att det skulle ge en korrekt bild av verkligheten är inte riktigt sant.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

JanGuillosThrowaway at 2024-03-23 01:48:48+00:00 ID: kw51d2m


Jag tror att folk inte läser tidningar på samma sätt länge. Läser DN eller WaPo ibland, och läser man tidningen och inte bara rubrikerna är man informerad utan att känna sig alltför negativ. Även Aftonbladet tycker jag har en bra balans.

Doomscrollar man bara eller enbart läser de största rubrikerna så känner jag att det kan bli en negativ spiral dock.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

SIIP00 at 2024-03-22 09:22:20+00:00 ID: kw0rl4x


Jo.. Visst. Men att låtsas som att nyheterna ger en korrekt bild av verkligheten stämmer inte. Att på något sätt tro att det räcker för att få en korrekt bild av verkligheten är löjligt.

Som sagt, nyheter visar nästan exklusivt bara den negativa sidan, Om man bara lär sig om de avvikande negativa sakerna så får man inte en korrekt bild av verkligheten.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

jfecju at 2024-03-22 09:39:23+00:00 ID: kw0szbi


Ja, men man måste komplettera nyheterna med längre, mer djupgående analyser också. Annars får man en väldigt grund uppfattning

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

BrilliantNose2000 at 2024-03-22 10:53:55+00:00 ID: kw0ztbt


Meh, det är väl inte så svart eller vitt. Jag vet vad som händer i Gaza för jag har läst många nyheter kring det. Men jag avstår samtidigt väldigt mycket nyheter om Gaza eftersom jag skulle må dåligt av dem. Jag behöver inte lyssna på en intervju med en 10-åring som fått foten bortsprängd för en halvtimma sedan för att ha en god bild av hur verkligheten där ser ut.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

impossiblefork at 2024-03-22 11:10:56+00:00 ID: kw11k2m


Problemet är att det inte är sprängningarna och sensationshändelserna som i så fall skall bort.

Problemet som nu leder till sprängningarna och sensationshändelserna är någonting som funnits i Sverige i 30 år och på vars framväxt man inte rapporterade.

Nu går det inte att undvika att se, p.g.a. sprängningarna och sensationshändelserna.

Går man ifrån sprängningarna och sensationshändelserna, då kommer det att växa sig till en ny nivå, som på ett ännu mer extremt sätt inte går att ignorera.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

roundgeese77 at 2024-03-22 09:03:10+00:00 ID: kw0qmus


Personligen känns det som att det finns skillnad på mer bildande och allmännyttiga nyheter och sen den bara stadiga ström av skräp som kommer ur många nyhetskällor idag.

Känns som att det kommer från sociala media kulturen att alltid vara relevant och "top-off-mind" för folk med en stadig ström av pushnotiser om aktuella nyheter som engagerar folk men som förmodligen är mer negativt än man tänker.

Så känns mer som ett problem med leverans än att blunda för verkligheten. Men också, få läser det mer tråkiga och bildande gissar jag så är en rätt tråkig loop av det hela.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

BobTheSCV at 2024-03-22 09:10:21+00:00 ID: kw13y75


Stora merparten av nyhetsrapporteringen handlar dock inte om hur verkligheten är, utan är istället analyser och spekulationer kring hur den kan komma att bli.

Sedan täcker den faktiska nyhetsrapporteringen en väldigt begränsad del av världen, huvudsakligen sånt som händer i Stockholm (gängkrig) och trendar på twitter (krigen i Ukraina, Gaza), vilket om kraftigt förvrider verklighetsuppfattningen.

Resten av landet och resten av världen rapporteras knappt om alls. Vad var den senaste uppdateringen du fick om inbördeskriget i Myanmar, t.ex?

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

hobohipsterman at 2024-03-22 15:49:28+00:00 ID: kw27s1b


Läs lokalpress om du vill ha lokalnyheter. Inte svårare än så